1

Tråd: Framvagn E12

Tjenare, äger 3st E12or, 2st är besiktigade smile

1 av dessa är min såkallade projekt bil, den ska gå snabbt och ha förmåga att bromsa,
har lirkat runt lite för att hitta ny framvagn (starkare och stabilare) än orginal 520in.
Det blir 528/535 E28 bakvagn men det visade sig att E28s framvagn inte alls är anpassad för E12 och tvärtom,

så kortsagt -
om jag vill byta till bättre framvagn är det endast 528ans (e12) framvagn som gäller?
eller har någon annan testat att ta från andra modeller, E9 3,0cs, E30, e34 m.m

Och stämmer det att E12 528´s framvagn har 4kolvs bromsar fram?

Och sista frågan, någon som klämmer på E12 528 framvagn?

Vit E12 -73 520T

2

Sv: Framvagn E12

många framvagn där tongue

Vit E12 -73 520T

3

E12 har samma framvagn oavsett motormodell, du tjänar ingenting på att ta framvagnen från en 528i E12 istället för en 520i E12 exempelvis.

Bromsarna är fyrkolv fram på samtliga efter 1977 (säkert även före), men 528i har ventilerade skivor och en passbit gör dess ok lite bredare, annars är oket samma som övriga E12.

Tror inte det är något fel på E12:ans framvagn, se bara till att du har glappfria leder och fräscha bussningar, jag har själv kört race i tre säsonger med en sådan utan att uppleva något negativt. Enklare att renovera din egen framvagn än att byta mot främmande modell.

Mvh

// Team Kinnby Motorsport //
  - E28 in race since 2002 -
        www.kinnby.com

4

Tackar Kinnby, precis vad jag hoppades att få höra, men blir nog att skaffa ok och skivor från 528 istället, och renovera orginal framvagnen.

Kört race med E12 tidigare, vågar man fråga vilken drivlina och bakvagn du körde med i E12an?

Vit E12 -73 520T

5

Körde 528i drivlina med 4-petad manuell låda och utväxling 3,90:1 med 70% diffbroms från E24 628CS.
Bromsar var E12 528i som fick bättre vätska och belägg. Man ska inte underskatta originalprylar, men man måste utgå från fräscha grejor som fungerar som det är tänkt, dålig bromsvätska kan ju sätta de mest effektiva bromsarna ur spel. Byt varje, eller max varannat år.

Den gamla pansarvagnen...

http://www.kinnby.com/kms/pics_event/Scanfoto/kullen1.jpg

// Team Kinnby Motorsport //
  - E28 in race since 2002 -
        www.kinnby.com

6

Kinnby skrev:

Körde 528i drivlina med 4-petad manuell låda och utväxling 3,90:1 med 70% diffbroms från E24 628CS.
Bromsar var E12 528i som fick bättre vätska och belägg. Man ska inte underskatta originalprylar, men man måste utgå från fräscha grejor som fungerar som det är tänkt, dålig bromsvätska kan ju sätta de mest effektiva bromsarna ur spel. Byt varje, eller max varannat år.

Den gamla pansarvagnen...

Blir riktigt avundsjuk på en sådan där fräsch E12a smile PORR
E24 diff passar i E12ans hus? eller byter man hela huset som passar rakt på 528ans drivlina?
Tänkte hur man själv skulle göra om man inte hittar en 535bakvagn till salu.

Bryter ämnet ..

Appropå bromsvätskan, problemet är väl att bromsvätska drar åt sig fukt? Så om man inte byter blir det kondensvatten inne i ledningarna tillsammans med vätskan därav dåligt tryck ut till cylindrarna/skivorna??

Vit E12 -73 520T

7

Kan inflika att jag har en 518 tillverkad 1975 och den har fyrkolvsok fram.

Appropå bussningar så skulle jag behöva byta många olika bussningar, tex är bussningarna som sitter på bärarmen där man fäster stötdämparen slut går det att byta dessa eller måste hela bärarmen bytas?

Mintgrün E12 518 -1975-

8

Bussningen skall gå att byta om det är samma som jag tänker på. Har själv tittat runt på att försöka hitta ett helt "bussnings paket" till framvagen men inte hittat någon som säljer ett kit.

Börjar dock bli panik, sommaren närmar sig med storm steg!

Vit E12 -73 520T

9

Ja något slags bussnings set skulle inte vara fel.
Det mesta finns nog på bmw men då får man ju beställa del för del.

Mintgrün E12 518 -1975-